Att sätta fokus...

Tid

Mark 1:35
"Tidigt nästa morgon, medan det ännu var mörkt, gav han sig av därifrån och gick bort till en enslig plats, och där bad han."

Varje ny dag är fylld av möjligheter, kanske för många möjligheter. Om du är som jag kan du säkert känna att det ibland är svårt att att fokusera in på en sak. Det finns så många distraktioner i vår vardag. De kanske alla är bra på sitt sätt men om man ska göra allt får man ofta ingenting gjort.

En av de saker som lätt kan falla mellan stolarna i våra stressade liv är bönen, samtalet med Gud. Detta trots att det kanske är det viktigaste vi har. Jag tror också att bönen kan hjälpa oss att rätt prioritera allt det där andra som vårt liv är fyllt med. Jesus förstod kraften i bönen och trots att han nog inte hade särskilt svårt att fylla sina dagar med aktiviteter, ta bara allt folk som följde honom och ville ha hans uppmärksamhet, så tog han tid för bönen. Det står att han gick upp tidigt och bad. Med den handlingen satte han fokus för resten av dagen. Det står inte hur länge han bad utan bara att han gjorde det.

Låt mig få utmana dig på samma sätt som jag nu utmanar mig själv att ta en stund att be vid början av dagen. Jag tror att om vi gör det så kommer vi att upptäcka att vi får lättare att prioritera vad som är viktigt i vårt liv och vår vardag.

Var välsignad
/Joel

Kommentarer
Postat av: BG Backman

Spännande med en blogg som sätter denna typ av fokus i livet... Annars går ju livet mest ut på motsatsen, att vara uppkopplad och tillgänglig överallt och jämt, simultankapacitet efterfrågas och hyllas som den nya gudagivna nådegåvan! Dock hörde jag nyss en föreläsning av en hjärnforskare som bestämt dementerade våra inbillade möjligheter att ta in två, tre eller fyra informationskällor samtidigt. Hans budskap var att hjärnan inte alls klarar den koncentrationen, vi behöver fokusera!

Om man sedan tar in en andlig och kontemplativ sida som du skriver om, bönen, så blir det ju väldigt spännande: et slags fokus som i sig sjävt skapar ännu mer fokus, skärpa och koncentration.

Väl skrivet Joel, roligt att jag hittade din blogg. Ska bli intressant att följa den...

2011-01-25 @ 23:00:28
URL: http://storyteller.bgbackman.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0