Vad har du i ditt förråd?


"En god människa tar fram det som är gott ur sitt goda förråd, och en ond människa tar fram det som ont ur sitt onda förråd." - Matt 12:35

Hur ser du på information?
Idag lever vi verkligen i vad vi brukar kalla för ett informationssamhälle. Vart vi än tittar, hur vi än vrider och vänder på oss, möts vi av information. Via internet, tv, radio, reklampelare, smartphones osv... informationsflödet är enormt idag och det behöver i sig inte vara negativt. Att vara välinformerad anses allt som oftast som något positivt. Frågan är bara vad som händer med all den information som vi möter? Mycket av den tror jag att vi lagrar. Vi bygger upp ett förråd av kunskap och insikt. Det är såklart i grunden positivt men bara så länge den information vi tar emot är god. När Jesus undervisar påpekar han nämligen det vi alla egentligen vet nämligen att vi människor inte bara har förmågan att lagra det goda utan även det onda. Om den information vi möter är fylld av hat, ilska och all annan slags ondska vad är det då vi bygger upp för förråd?

Jesus menar inte bara att vi har dessa förråd utan att vi hämtar från dem. Vi plockar saker ur våra innersta förråd och så ger vi dem vidare till människor vi möter.
Så om det jag ger vidare är nedbrytande för den som får det kanske jag behöver se över mitt förråd. Varför inte rensa lite där inne? Se till att all den negativa och onda information jag tagit emot får rensas ut så att det görs plats för positiva och goda saker att lagras i mig. Vi kan väl bestämma oss, du och jag, för att sålla i den information vi möter. Att låta det som gott fylla våra innersta förråd men att slå dövörat till för det negativa som vi inte vill ha.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0