Det opakuterade budskapet



"När jag kom till er, bröder, var det inte med förkrossande vältalighet och vishet jag förkunnade Guds hemlighet för er. Det enda jag ville veta av när jag var hos er, det var Jesus Kristus, den korsfäste Kristus."


Mycket i livet handlar om presentation. Det räcker inte idag att ha ett budskap. Det måste paketeras på ett sådant sätt att det uppmärksammas.
Ganska mycket tid har gått åt i våra kyrkor den senaste tiden till att diskutera hur och på vilket sätt vi ska presentera vår tro. Hur gör vi ett fint paket? Vilket papper och vilket snöre ska vi ha för att använda bilden fullt ut. När Paulus skriver sitt brev till församlingen i Korint använder han sig av en helt annan vinkling. Han säger att när han kom till dem med budskapet så var det inte fint paketerat. Det var inte det mest vältaliga eller mänskligt visa. Det var däremot kärnfullt. Paulus fokuserade in på den Kristna trons kärna: Den korsfäste Kristus.
Hur kommer det sig tänker jag att Paulus inte paketerade det bättre? Han var välutbildad och kunde nog röra sig med både fina ord och logiska argument. Jag tror att det beror på att detta budskap är starkt nog att stå på egna ben. Det är det mest kraftfulla budskap världen har skådat och det behöver ingen extra hjälp. Det är budskapet som ger den trötte ro, den sjuke sin hälsa, den som fallit förlåtelse och evigt liv.
Problemet ibland med våra fina paket är att de kan ta över och innehållet riskerar att döljas i dem. Budskapet dränks. Paulus visar oss vägen. Det handlar om att vara centrerad till det viktiga. Till grunden, Kristus.
Jag tror inte paketet är oviktigt. Visst vill vi vara vältaliga och lättförstådda. Visst vill vi ha ett modernt uttryck som kan fånga uppmärksamheten hos vår tids människor. Men låt oss idag ändå fatta beslutet att hur vi än paketerar vår tro så får vi aldrig skymma budskapet. Det om Kristus som korsfäst. Det är där vår räddning finns. Upphängd på en träpinne och utlämnad att dö. För oss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0